„Dla mnie ideałem reżysera był Charlie Chaplin, bo robił kino dla kucharek i dla intelektualistów. Jedni i drudzy się śmiali i płakali” — mówi Jerzy Hoffman. To jeden z najbardziej uznanych polskich reżyserów, twórca popularnych adaptacji filmowych trylogii Henryka Sienkiewicza — Pan Wołodyjowski, Potop i Ogniem i Mieczem.

Jerzy Hoffman urodził się w 1932 roku w Krakowie. Kilka lat później został wywieziony na Syberię, skąd wrócił do Polski dopiero po zakończeniu wojny. W 1955 roku ukończył wydział reżyserii na moskiewskim WGiK-u. W tym samym roku debiutował jako reżyser — wraz z Edwardem Skórzewskim zrealizował dwa filmy dokumentalne „Czy jesteś wśród nich?!” i „Uwaga, chuligani!”.

Prawo i pięść Dowiedz się więcej

W 1962 roku duet zrealizował pierwszy film fabularny „Gangsterzy i filantropi”. Składał się z dwóch komediowych nowel o przestępcach, którzy spotykają się w więziennej karetce. Hoffman i Skórzewski następnie stworzyli „Prawo i pięść” na podstawie powieści Józefa Hena „Toast”. Był on opowieścią o byłym więźniu obozu koncentracyjnego (w rolę wcielił się Gustaw Holoubek), który po II wojnie światowej osiedla się na Ziemiach Odzyskanych i podejmuje walkę z szabrownikami.

Zdjęcia do filmu „Prawo i pięść” realizowane były w Toruniu.

W 1965 roku Hoffman i Skórzewski nakręcili „Trzy kroki po ziemi”, stanowiący trzy nowele o ówczesnej rzeczywistości. Został on doceniony przez krytykę filmową, zdobywając Srebrny Medal na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Moskwie.

Następnym filmem Hoffmana był „Pan Wołodyjowski”. Reżyser podkreślił swoje zamiłowanie do kina popularnego, realizując kolejną część Trylogii — „Potop”. Adaptacja filmowa powieści Sienkiewicza stanowi do dziś jeden z najpopularniejszych filmów w polskiej kinematografii. Wyprodukowane w 1974 roku dzieło zgromadziło w kinie 27 milionów widzów, co daje mu trzecie miejsce pod względem oglądalności w historii polskiego kina (po Krzyżakach w reż. Aleksandra Forda i w Pustyni i puszczy w reż. Władysława Ślesickiego). Był nominowany do Oscara w 1975 roku.

Hoffman w jednym z wywiadów zauważa, że tworzył głównie kino historyczne: „Film historyczny sam w sobie, ani bogactwem kostiumów, ani scenami batalistycznymi nie przyciągnie widzów, jeśli nie ma w nim wartkiej akcji, wspaniałych charakterów. Sienkiewicz takie postacie stworzył. Nazwiska bohaterów Trylogii były przyjmowane jako pseudonimy przez partyzantów i powstańców”.

Kolejne filmy „Trędowata” i „Znachor” również zgromadziły milionową publiczność. W 1997 roku Hoffman nakręcił „Ogniem i mieczem” — adaptację trzeciej części sienkiewiczowskiej Trylogii (pierwszej chronologicznie w wydaniu książkowym). Hoffman zrealizował jeszcze „Starą Baśń” według prozy Józefa Ignacego Kraszewskiego oraz pierwszy polski film w 3D „1920. Bitwa Warszawska”.

Jerzy Hoffman został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami m.in. Złotym Krzyżem Zasługi czy Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Otrzymał Orła — nagrodę honorową przyznawaną przez Polską Akademię Filmową oraz Platynowe Lwy na festiwalu w Gdyni.

Twórca Potopu przyznaje, że w kinie liczą się dla niego emocje: „Gdy idę do kina i jakaś scena chwyci mnie za gardło, wzruszy — to ja już idę za akcją i jestem wiernym widzem. A jeśli zostanę obojętny, to będę to oglądał z boku i na chłodno. Ja jestem po prostu reżyserem emocji, reżyserem emocjonalnym”.

Biogram Marcin Radomski, biuro prasowe MFF Tofifest)