- „Panoptikon”, epizod „1945”, Pod Krzywą Wieżą
- „Panoptikon”, epizod „1945”, Pod Krzywą Wieżą
- „Panoptikon”, epizod „1945”, areszt Okrąglak
- „Panoptikon”, epizod „1901”, ul. Ciasna
- „Panoptikon” epizod „1939”, kościół św. Jakuba
Reż. Marcin Gładych, Krystian Wieczyński, Polska 2012, dokument fabularyzowany, 90 minut
Więzienie idealne w oku kamery
Pierwszy polski film społecznościowy – tak mówiły o „Panoptikonie” media, systematycznie relacjonujące jego powstawanie. Zdjęcia, trwające przez wiele miesięcy w latach 2011 – 2012, połączyły dziesiątki toruńskich twórców i zwykłych Torunian w dziele wspólnego kreowania filmu o historii miasta.
Marcin Gładych Dowiedz się więcej Krystian Wieczyński Dowiedz się więcej
„Panoptikon” Marcina Gładycha i Krystiana Wieczyńskiego jest filmem paradokumentalnym lub jak ktoś woli – fabularyzowanym dokumentem. Opowiada o stuleciu z historii Polski i Torunia widzianych przez pryzmat losów ludzi więzionych w toruńskim areszcie śledczym zwanym „Okrąglakiem”. Jak już mogliście przeczytać, areszcie wyjątkowym, bo będącym jednym z trzech na świecie wcieleń idei panoptykonu filozofa Jeremy’ego Benthama. Gładych zafascynowany myślą Benthama, zderzył ją z polskimi realiami.
100 lat za kratami
Ludzie uwięzieni w ciągu ostatnich 100 lat w toruńskim areszcie poddawani byli permanentnej inwigilacji, niezależnie od tego za co ich uwieziono. Gładych, twórca głośnego dokumentu „Hakerzy wolności” (2010) we współpracy z aktorem Krystianem Wieczyńskim i dziennikarzem Marcelim Suleckim, postanowili sportretować Filomatów Pomorskich skazanych przez Prusaków w roku 1901, uwięzionych w 1918 Powstańców Wielkopolskich, Polaków katowanych w areszcie w 1939 przez Niemców i AK-owców zamykanych w 1945 przez Rosjan.
Ostatni portret poświecono zabójcom ks. Jerzego Popiełuszki oczekującym w „Okrąglaku” na głośny proces z 1985 roku. W ten sposób powstał nieszablonowy portret historyczny blisko stu lat dziejów naszego kraju i miasta Torunia.
Pierwszy „społecznościowy”
Warto dodać, że realizacja filmu stała się w Toruniu wydarzeniem natury społecznej. Prócz zawodowych aktorów, zagrało w nim bowiem blisko 200 osób związanych z artystycznymi, politycznymi, gospodarczymi – i nie tylko – środowiskami miasta. Senatorowie RP grali uwięzionych filomatów, dyrektorzy teatrów – toruńskich Żydów. To dlatego film zyskał miano „społecznościowego”. Przy produkcji asystowało kilkanaście grup rekonstrukcyjnych, wyposażonych nawet w wozy pancerne.
Filmowi towarzyszył także ciekawy projekt muzyczny „Music Panoptikon” (https://www.youtube.com/watch?v=wdwDJgY3ClA) , w ramach którego powstały cztery utwory opatrzone teledyskami, opowiadające o epizodach z filmu. Projekt zaowocował też wystawą zdjęć z planu autorstwa młodej fotograficzki Anny Wojciulewicz.
Kino Centrum i Kafka Jaworska robią premierę
Polska premiera filmu odbyła się w Kinie Centrum CSW w Toruniu. To kino, kierowane przez Kafkę Jaworską, twórczynię festiwalu filmowego Tofifest, wyświetlało „Panoptikon” w stałym repertuarze. Zresztą nie tylko ono. Dzięki działaniom Kafki „Panoptikon” wszedł na ekrany w Krakowie I był regularnie wyświetlany w największym i najmniejszym kinie studyjnym Grodu Kraka: Kinie Kijów i Kinie Mikro.
- Oficjalna strona filmu: http://www.tak.torun.pl/panoptikon/
- na planie „Panoptikonu” reżyser Marcin Gładych
- „Panoptikon”, epizod „1901”, ul. Ciasna, Toruń
- „Panoptikon”, epizod „1945”. wnetrze Collegium Maius UMK
- „Panoptikon”, epizod „1945”, sceny batalistyczne, Barbarka pod Toruniem
- „Panoptikon”, epizod „1945”, Armia Czerwona w Toruniu,Pod Krzywa Wieżą